Forum Warbirds Center Strona G³ówna
_
Autor Wiadomo¶æ
Strona Glówna WBC ~ Historyczne  ~  10 TP

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
szymon
PostWys³any: Wto 14 Marzec, 2006 15:15  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

10 TP

http://www.republika.pl/szymonkot/10_TP.jpg

Witam was drogie dziatki, oto kolejna produkcja ze stajenki 3D. Tym razem prototyp ko³owo-gasienicowego czo³gu 10 TP.

Zaczê³o siê od tego, ¿e w latach 20 i 30 Polacy zainteresowani byli czo³gami projektowanymi i budowanymi przez Waltera Christiego. Do rozmów na temat zakupu nie dosz³o, ale in¿ynierowie zaczêli projektowaæ czo³g a la Christie. Na czym polega³a koncepcja czo³gu Christiego? Chodzi³o, o to aby czo³g móg³ siê poruszaæ na g±sienicach jak i na ko³ach. Jazda na g±sienicach odbywa³a siê normalnie jak na czo³g przysta³o, jednak si³ami za³ogi g±sienice móg³ byæ zdejmowane w czasie 15-30 minut i czo³g porusza³ siê wtedy na ko³ach zaopatrzonych w grubsze banda¿e gumowe. W latach 30 ju¿ miano zamówiæ jedne czo³g Christego, ale sprzeda³ on jeden model Rosjanom (na jego podstawie zbudowali BT) , przez co trzymany klauzul± nie móg³ sprzedaæ Polakom. W zwi±zku z tym nasi in¿ynierowie zaczêli projektowaæ taki czo³g sami.

W 10 TP napêdzana by³a ostatnia para kó³, a przednia para kó³ by³a skrêtna (nie poprzez sprzêg³o jak w czo³gu, ale podobnie jak w samochodzie). W 31 roku by³a gotowa dokumentacja, ale nie posuniêto siê dalej poniewa¿ na pierwszym planie by³a modernizacja Vickersa E. W 1935 roku prace ruszy³y pe³n± par± w B.B.T.Br.Panc. Prace koordynowa³ mjr Gudlach (ten od odwracalnego peryskopu),a projektantami kierowa³ in¿. Jan £apuszañski. Czo³g okre¶lono mianem czo³gu po¶cigowego. Czo³g w za³o¿eniach mia³ miec 4-osobow± za³ogê, masê oko³o 13 ton, pancerz o grubo¶ci 8-20mm i 37mm przeciwpancerna armatê Boforsa. Sztab planowa³ wprowadzenie do s³u¿by 394 czo³gów 10 TP w latach 38/39-44. Z przodu po lewej stronie by³o stanowisko kierowcy, a po prawej strzelca KM wz. 30 w charakterystycznej cylindrycznej os³onie. Napêd mia³ stanowiæ silnik o mocy ok. 250 KM. Silnik taki mia³ zapewniaæ prêdko¶æ w terenie ok. 56 km/h, a po drodze utwardzonej 75 km/h. Operacja zak³adania lub zdejmowania g±sienic trwa³a ok. 30 minut. Zdjête g±sienice przewo¿ono podobnie jak w czo³gach Christiego przytroczone skórzanymi paskami do b³otników. Silnik napêdza³ tyln± parê kó³, poprzez przek³adanie zêbat±, przednia para kó³ by³ skrêtna, a druga para kó³ licz±c od przodu pojazdu by³a podnoszona hydraulicznie do góry (na ok. 5-10 cm), aby u³atwiæ kierowanie. Po jazdach próbnych prototypu okaza³o siê, ¿e kilka rzeczy wymaga przekonstruowania (zbyt ma³y zapas amunicji, wadliwy mechanizm skrêtu). Czo³g posiada³ silnik American La France który mia³ mieæ 250 KM, a mia³ ok. 210 KM co by³o warto¶ci± zbyt nisk±. W zwi±zku z tym chciano zakupiæ silnik Maybach HL 108 o mocy 300KM, dodatkowo by³ on l¿ejszy o 200 kg od silnika La France. Niestety zakup siê nie odby³. Podczas dalszych prób czo³gu, okaza³o siê ¿e mo¿liwo¶æ poruszania siê na ko³ach dotyczy tylko dróg utwardzonych, a uk³ad napêdu tylnej pary i skrêtnej przedniej komplikowa³ budowê czo³gu. Najprawdopodobniej nie prowadzono prób strzelania z czo³gu. Wie¿a by³a identyczna z wie¿± 7 TP (ró¿nice tylko w rozmieszczeniu nitów i inaczej rozwi±zanym wykuszu radiostacji).

¦rednia ocena czo³gu nie by³a zadowalaj±ca. Za perspektywiczne uznano stosowanie
urz±dzeñ hydraulicznych w pojazdach. Ostatnie wzmianki o prototypie 10 TP pochodz± z maja 1939 roku. Wszystko wskazuje, ¿e we wrze¶niu prototyp uleg³ zniszczeniu w WD.

Dane techniczne:

Masa: 12,8t

Wymiary:

D³ugo¶æ : ok.570 cm
D³ugo¶æ kad³uba: ok.540 cm
Szeroko¶æ ca³kowita: ok.255 cm (z g±sienicami)
Szeroko¶æ miêdzy krawêdziami b³otników: ok. 242 cm
Szeroko¶æ kad³uba: ok. 150/166/162 cm
Wysoko¶æ ca³kowita: ok. 230 cm
Prze¶wit: ok.40 cm

Uzbrojenie:

1 armata 37 mm wz. 37, 2 km 7,92 mm wz. 30

Amunicja:
Brak wiarygodnych danych

Przyrz±dy celownicze:
2 lunety celownicze, 1 celownik peryskopowy, 1 peryskop odwracalny Gudlacha, 3 szczeliny obserwacyjne

Pancerz:
Kad³ub spawany 8-20 mm
Wie¿a skrêcana - do 16 mm

Napêd:
12-cylindrowy silnik ga¼nikowy American La France ch³odzony ciecz± o pojemno¶ci 12300cm3, mocy 210 KM przy 2800 obr/min i zu¿yciu paliwa 80-120l/100 km

Instalacja elektryczna:
24V, pr±dnica 300 W/120Ah

Osi±gi:
Moc jednostkowa: 16,4 KM/t
Nacisk jednostkowy: 0,47 kG/cm2
Prêdko¶æ max. na ko³ach: 75 km/h
Prêdko¶æ max. na g±sienicach: 56 km/h
Zasiêg po szosie: 210 km
Zasiêg w terenie: 130 km

Pokonywanie przeszkód:
Wzniesienia do 27 stopni
Rowy o szeroko¶ci 2,2 m
Brody o g³êboko¶ci 1 m

¬ród³a
Militaria /97
Janusz Manguski "Pancerne Profile" nr 1
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Reklama
+bot
:)
PostWys³any: Pon 13 Maj, 2024 00:43 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
gratz
PostWys³any: Sro 15 Marzec, 2006 00:12  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 20 Gru 2004
Posty: 386
Sk±d: N'tyszol
Dywizjon:

Nick w LFS:

£adne Wink

A jaki¶ czo³g typu Christiego to gdzie¶ zosta³ u¿yty w boju? I sprawdza³ siê?
_________________
No i dobrze, fajna zabawa jest, po co to zamykaæ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
Beryl
PostWys³any: Sro 15 Marzec, 2006 13:30  Odpowiedz z cytatem



Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1621

Dywizjon:
303
Nick w LFS:

to te¿ chodzi³o o zawieszenie, jaki¶ uk³ad dr±¿ków skrêtnych czy co¶ takiego. BT7 i T34 mia³y takie zawieszenie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
szymon
PostWys³any: Sro 15 Marzec, 2006 13:52  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

BT-7 to taka rosyjska wariacja czo³gu Christiego, my na podstawie czo³gu Christiego zrobili¶my 10 TP, a ruscy czo³g Christiego który zakupili nazwali BT-1 (od bystrochodnyj tank - czo³g szybki) i potem poprzez prototypy (i seryjny BT-5) dotarli do BT-7. Takie czo³gi walczy³y w wojnie z Japoni±, w Finlandii i w hiszpañskiej wojnie domowej, bra³y udzia³ w agresji (ups sorry w "bratniej akcji pomocy" Smile ) na Polskê.

Co do sterowania w 10 TP. Pierwsza para kó³ od przodu, nie by³a na sta³e zamocowana do kad³uba (w jego osi), tylko zamocowana by³a na zwrotnicach i by³a kierowana. Kierowanie to odbywalo siê przez si³ownik hydrauliczny zamontowany poziomo. Druga para te¿ mia³a taki si³ownik ale zamontowany w pionie i s³u¿±cy dopodnoszenia jej podczas jazdy na ko³ach. Z tego co wyczyta³em w opisach i na przekroju, czo³gu nie sterowano wolantem jak w wiêkszo¶ci czo³gów, a kierownic±, widocznie podczas jazdy na gasiennicach kierownica w³±cza³a/wy³±cza³a sprzêg³a boczne na ostatniej parze kó³ i czo³g skrêca³ jak na czo³g przysta³o poprzez przyhamowanie jednej z g±siennic, a podczas jazdy na ko³ach obrót kierownic± wysuwa³ jeden, a chowa³ drugi si³ownik podpiêty do pierwszej pary kó³ na zwrotnicach i obraca³ je o jaki¶ k±t (na fotkach wygl±da jak jakie¶ 20-30 stopni) i czo³g skrêca³ jak samochód). Pos±dzam, ¿e dodatkowo i tak jeszcze przyhamowywano które¶ z tylnych kó³ napêdowych przy skrêceniu przednich, ¿eby promieñ skrêtu by³ jaki¶ ludzki.
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
gratz
PostWys³any: Sro 15 Marzec, 2006 16:00  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 20 Gru 2004
Posty: 386
Sk±d: N'tyszol
Dywizjon:

Nick w LFS:

wot korwa tiechnika! Wink
_________________
No i dobrze, fajna zabawa jest, po co to zamykaæ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
Julius
PostWys³any: Sro 15 Marzec, 2006 17:25  Odpowiedz z cytatem
pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 544
Sk±d: Tychy
Dywizjon:
303sqn
Nick w LFS:
[WBT]Julius

³adne drzewka, sam zrobi³e¶???
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
szymon
PostWys³any: Sro 15 Marzec, 2006 17:54  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Niestety nie, skorzysta³em z biblioteki drzewek, krzewów i innego zielska w Rhino i dorzuci³em brzózki ko³o czo³gu:) S± kwiatuszki nawet w bibliotece Smile tylko czym wiêcej zielska tym d³ugo¶æ renderingu ro¶nie chyba do kwadratu
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Warbirds Center Strona G³ówna  ~  Historyczne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna