Forum Warbirds Center Strona G³ówna
_
Autor Wiadomo¶æ
Strona Glówna WBC ~ Historyczne  ~  PZL-50 Jastrz±b

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
szymon
PostWys³any: Sob 12 Marzec, 2005 13:50  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

PZL-50 Jastrz±b
http://www.republika.pl/szymonkot/P50Jastrzab.jpg

Malowanie to znów moja inwencja twórcza. Klucz Jastrzêbi z 302 Dywizjony. Jak widaæ na za³±czonej grafice, na pierwszym planie Frog Smile, z namalowanymi na kad³ubie zestrzeleniami 4 samolotów niemieckich i 2 radzieckich, w tle Jata i Artii Smile, ka¿dy po dwóch niemców i jednego rosjanina. Samoloty w standardowym kamufla¿u PSP. Na samolocie Froga god³o pilota, czyli Kermit-¯aba. Ka¿dy z my¶liwców posiada w tylnej czê¶ci kad³uba god³o 302 Dywizjonu (nota bene wcale nie taki ³atwy do namalowania krocz±cy kruk Smile

Nastêpc± samolotów my¶liwskich PZL- P-11c mia³ byæ PZL-38 "Wilk", którego projektowanie rozpoczêto pod koniec 1934 roku. W roku 1936 kiedy zaostrzy³a siê sytuacja polityczna w Europie zatwierdzono plan rozbudowy lotnictwa. Ustalono, ¿e od jesieni 1939 rozpoczn± siê dostawy nowych, jednosilnikowych my¶liwców. Powsta³y dwa projekty: PZL-45 in¿ K.Korsaka oraz PZL-50 "Jastrz±b" in¿ Wsiewo³oda Jakimiuka.Do realizacji wybrano PZL-50.

Na pocz±tku 1937 roku ustalono warunki techniczne na ten samolot. Wtedy te¿ podjêto jedn± z decyzji, która w powa¿ny sposób zawa¿y³a na losach rozbudowy polskiego lotnictwa przed II W¦. In¿ Jakimiuk zosta³ przesuniêty do pracy nad PZL-44 "Wicher" samolotem pasa¿erskim w stylu Douglasa Dakoty! To opó¼ni³o pracê nad "Jastrzêbiem" oraz w powa¿ny sposób obci±¿y³o moce projektowe i produkcyjne PZL. Pomys³ genialny, w Europie wrza³o, a my zamiast produkowaæ i projektowaæ my¶liwce, zajêli¶my siê samolotem pasa¿erskim.

Jako silnik dla PZL-50 wybrano PZL Bristol Mercury VIII o mocy 840 KM, który produkowano w PZL. Przyjêto zasadê opracowania nowych rozwi±zañ dla podzespo³ów samolotu, co wyd³u¿y³o proces projektowania samolotu. Szybsz± drog± by³oby wykorzystanie gotowych elementów produkowanych ju¿ samolotów, np usterzenia od PZL-24 podobnie jak uczynili to konstruktorzy Rumuñscy projektuj± IAR-80, który by³ udanym my¶liwcem, b±d¼ oparcia konstrukcji na istniejacym samolocie, np challenge'owym PZL-26, podobnie jak niemcy oparli Me-109 na Me-108 Tajfun.

In¿. Jakimiuk przyj±³ koncepcjê Jastrzêbia podobn± do amerykañskiego Severskiego P-35. Termin pierwszego lotu ustalono na wrzesieñ 1938. Prace jednak przeci±ga³y siê w nieskoñczono¶æ. Do prototypu sprowadzono angielski podwozie systemu Dowty oraz silnik Bristol Merkury. W lutym 1939 roku odby³ siê pierwszy oblot Jastrzêbia. Wytwórnia dosta³a zamówienia na 300 sztuk, a 50 mia³o byæ gotowych na wrzesieñ 1939. Na pocz±tku PZL WS-1 (wytwórnia silników) mia³a gotowe 150 silników dla Jastrzêbi. Próby w locie wykaza³y, ¿e samolot wymaga dopracowania: wystêpowa³ buffeting przy ma³ej prêdko¶ci, niewystarczaj±ca by³a skuteczno¶æ usterzenia poziomego oraz samolot by³ ma³o zwrotny. Samolot z zabudowanym silnikiem produkcji angielskiej nie uzyskiwa³ pe³nej mocy, po zabudowaniu licencyjnego polskiego silnika sytuacja nie uleg³a zmianie. Okaza³o siê, ¿e zbyt ma³y by³ przekrój chwytu powietrza do ga¼nika.

Prace nad Jastrzêbiem prowadzone by³y w tajemnicy. Kolejny cios dla wprowadzenia Jastrzêbia do Si³ Powietrznych nast±pi³ w kwietniu 1939 roku. Podczas narady dowódcy lotnictwa, Ministra Spraw Wojskowych, komendanta SPL w Dêblinie oraz B. Orliñskiego, Orliñski o¶wiadczy³, ¿e woli PZL-11 w walce od Jastrzêbia. Zapad³a decyzja przyhamowania projektowania i wdro¿enia do produkcji Jastrzêbia. Oplini ITL i PZL nie zasiêgano. Wytwórnia dosta³a polecenie wykonania serii informacyjnej 30 sztuk Jastrzêbi. W lecie nast±pi³a mo¿liwo¶æ porównania w locie Jastrzêbia i Severskiego P-35, który przylecia³ do polski podczas kilkudniowego lotu reklamowego po Europie. Próby wykaza³y, ¿e Jastrz±b nie ustêpuje samolotowi amerykañskiemu.

Jednocze¶nie w lecie 1939 roku wytwórnia opracowa³a udoskonalony prototyp PZL P-50/II. Na tym prototypie zainstalowano silnik Gnome-Rhome 14 Kirs o mocy startowej 900 KM. Ten wariant rozwa¿ano jako eksportowy. In¿. Jakimiuk opracowa³ równie¿ wariant Jastrzêbia z silnikiem rzêdowym P-56 Kania. Rozpoczêto równie¿ starania o uzyskanie silników Gnome-Rhome 14N (1100KM) oraz Pratt-Whitney R-1830 Twin Wasp (1050KM), chc±c jes stosowaæ do samolotów seryjnych, jednak te starania nie przynios³y rezultatu. W lecie 1939 roku, opracowano projekt dalszego rozwoju Jastrzêbia o prawdopodobnym oznaczeniu P-63 napêdzanej silnikiem Bristol Herkules (1300KM) lub PZL Waran (1200KM). Mia³a ona osi±gaæ 560 km/h i otrzymaæ 2 dzia³ka 20mm. Prace przerwa³ wybuch wojny.

Pierwszy prototyp Jastrzêbia nie zosta³ uszkodzony podczas nalotu na wytwórniê. 5 wrze¶nia 1939 roku pil. J.Widawski ewakuowa³ lataj±c prototyp Jastrzêbia z wytwórni, jednak zosta³ zestrzelony przez polsk± obronê przeciwlotnicz± w lubelskiem. Drugi prototyp wywieziono z wytwórni na Czerniaków, gdzie sprzêt pozostawiono i zosta³ on zdobyty przez niemców. Nie wiadomo co siê dalej z nim sta³o, czy zosta³ wywieziony do niemiec czy zez³omowany.

Opó¼nienie prac nad Jastrzêbiem spowodowane by³o zbyt pó¼nym zainteresowanie siê tego typu samolotem, gdy francuzi mieli ju¿ MS-406, niemcy Me-109, anglicy Hurricana i Spitfire'a - wszystkie oblatane na prze³omie 1935/36. Równie¿ decyzja o projektowaniu i produkowaniu pasa¿erskiego Wichra przed my¶liwskim Jastrzêbiem nie by³a zbyt m±drym posuniêciem.

B.Orliñski, gdy zapozna³ siê w Anglii podczas wojny ze Hurricanami stwierdzi³, ¿e Jastrz±b nie ustêpowa³ a niczym samolotowi angielskiemi i decyzja o przyhamowaniu jego produkcji by³a nies³uszna. Wniosek -> "M±dry Polak po szkodzie" Sad


Konstrukcja i dane techniczne:
Jednomiejscowy samolot my¶liwski konstrukcji metalowej, o uk³adzie dolnop³ata z chowanym podwoziem.

Kad³ub:
O przekroju owalnym, w przedniej i ¶rodkowej czê¶ci spawany z rur stalowych, w tylnej pó³skorupowy duralowy. Kabina ze sta³ym wiatrochronem, z odsuwan± do ty³u os³on± i szybkami w tylnej czê¶ci owiewki. Samolot wyposa¿ony w radiostacjê i komplet przyrz±dów. Podwozie mocowane w ¶rodkowej czê¶ci p³ata chowane hydraulicznie w kierunku kad³uba, we wnêki bez pokryw podwozia.

P³at:
Eliptyczny z prost± krawêdzi± natarcia, trójdzielny, duralowy. Wyposa¿ony w automatyczne sloty, klapy krokodylkowe oraz lotki. Usterzenie wolnono¶ne duralowe

Uzbrojenie:
4 km 7,9mm wz. 36. Dwa w kad³ubie oraz dwa w zewnêtrznych czê¶ciach p³ata oraz 100kg bomba.

Silnik:
9-cylindrowy, ch³odzony powietrzem Bristol Mercury o mocy maksymalnej 840KM i mocy nominalnej 710KM ze sprê¿ark± i reduktorem. Os³ona silnika NACA z klapkami do regulacji ch³odzenia silnika. ¦mig³o trójp³atowe, przestawialne Hamilton Standard. Zapas paliwa 400l. Przelotowe zu¿ycie 200l/h

Rozpiêto¶æ: 9,70m
D³ugo¶æ: 7,70m
Wysoko¶æ: 2,70m
Powierzchnia no¶na: ok. 19m2
Ciê¿ar w³asny: 1900kg
Ciê¿ar u¿yteczny: 500kg
Ciê¿ar ca³kowity: 2400kg
Prêdko¶æ maksymalna: 480km/h
Prêdko¶æ przelotowa: 375km/h
Prêdko¶æ minimalna: -km/h
Wznoszenie: -m/s
Pu³ap: -m
Zasiêg: 750km
Zu¿ycie paliwa: 200 l/h

Literatura:
A.Glass "Polskie konstrukcje lotnicze1893-1939"
A.Glass "Samoloty PZL 1928-1978"

_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl


Ostatnio zmieniony przez szymon dnia Pon 14 Marzec, 2005 13:20, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Reklama
+bot
:)
PostWys³any: Nie 12 Maj, 2024 21:22 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
vought
PostWys³any: Pon 14 Marzec, 2005 11:00  Odpowiedz z cytatem
greenhorn


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 85

Dywizjon:

Nick w LFS:

Widaæ ¿e to 302, wszyscy zapomnieli podwozie schowaæ Very Happy Laughing Wink
( btw tam widze sprzecznosc, w danych najpirw w zu¿yciu 200l/h apotem 20l/h ?)
_________________
Komenda Portu Wojennego Gdynia Oksywie
Batalion Ochrony I Obs³ugi "BOIO"
Trzecia Kompania, Drugi Pluton
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
szymon
PostWys³any: Pon 14 Marzec, 2005 13:20  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Sorki za zwyk³y b³êdzik - ju¿ poprawione, oczywi¶cie 200l/h

A siê czepiacie o to podwozie, no ch³opaki pewno do l±dowania podchodz± Very HappyVery HappyVery Happy

Nastêpny na tapecie bêdzie PZL Sum -> nastêpca Karasia, ale kiedy go skoñcze to jeszcze nie wiem
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
rax
PostWys³any: Nie 20 Marzec, 2005 03:15  Odpowiedz z cytatem



Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1895
Sk±d: Planeta Ziemia :)
Dywizjon:

Nick w LFS:

ja to bym chcial wiedziec kiedy zaczniesz fruwac ??? :wpale:
_________________
pierdziec nie ma komu !!! ale wachac to by wszyscy chcieli !!! Wink
pijcie wodê! -woda ma moc... unosi statki, porusza m³yny...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
szymon
PostWys³any: Pon 21 Marzec, 2005 10:16  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

rax napisa³(a):
ja to bym chcial wiedziec kiedy zaczniesz fruwac ??? :wpale:


Co, Panie Dyrektorze ja nie latam, ja ca³y czas latam .. (wczoraj lecia³em po piwo) buehahaha

Very HappyVery HappyVery Happy

Do latania wróciê jak tylko kupie modem+router+switch i podzielê w chacie net na 3 kompy, bo teraz gram u sobie na poddaszu a do netu muszê z³aziæ do pracowni Smile
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
gwiazd
PostWys³any: Pon 21 Marzec, 2005 13:58  Odpowiedz z cytatem
kadet


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 159
Sk±d: Stalinogród
Dywizjon:

Nick w LFS:

szymon napisa³(a):
muszê z³aziæ do pracowni Smile


A co na to doktor Frankenstein?
_________________
Core2Duo 2,33 MHz, 4 GB RAM DDR2 800, Asus P5N-E sli, GF 8800 GTS 320 MB ... jak powiedzia³ Sofronow
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
jata
PostWys³any: Pon 21 Marzec, 2005 14:10  Odpowiedz z cytatem
greenhorn


Do³±czy³: 13 Gru 2004
Posty: 90
Sk±d: Poznañ
Dywizjon:
madfreak
Nick w LFS:

vought:

nie widzisz, ze smigla w choragiewce??
co prawda sadzac po braku horyzontu alt to jakies 4 km.. [czym my biedni oddychamy... a tak w ogole toco ja tam robie??], ale jak sie wacha skonczyla, to nie ma przebacz..
Smile Smile Smile Smile

btw szymon..
ciekawy opis..
WTG!

ale zamiast swastyk Polacy chyba malowali krzyze..
tak mi sie cos wydaje...
_________________
W/O --jata from 302nd Polish Squadron "Poznañski"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Warbirds Center Strona G³ówna  ~  Historyczne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna