Forum Warbirds Center Strona G³ówna
_
Autor Wiadomo¶æ
Strona Glówna WBC ~ Historyczne  ~  PZL-38 Wilk

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 2
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpna
szymon
PostWys³any: Nie 13 Luty, 2005 18:26  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

PZL-38 Wilk
http://www.republika.pl/szymonkot/P38Wilk.jpg

Na jesieñ 1934 roku Departament Aeronautyki MSWojsk. okre¶li³ warunki techniczne, jakim ma odpowiadaæ dwusilnikowy wielozadaniowy samolot my¶liwsko bombowy oraz zamówi³y w PZL projekt samolotu, a w PZSkoda silnik do tego samolotu. Uk³ad samolotu przyjêto identyczny jak w £osiu (projektowanym), st±d podobieñstwo zewnêtrzne. W PZSkoda in¿. Nowokuñski przyst±pi³ do projektowania silników - mia³ to byæ rzêdowy silnik o mocy 420KM nazywany "Foka".

Konstrukcjê samolotu opracowano w latach 1935-36 pod kierunkiem dr in¿. F. Misztala. Pocz±tkowo spodziewano siê, ¿e samolot osi±gnie prêdko¶æ ok. 520km/h. Mia³ byæ budowany w dwóch odmianach P-38 - dzia³aj±cej na du¿ych wysoko¶ciach oraz my¶liwsko-szturmowej, przystosowanej do bombardowania z lotu nurkowego - oznaczonej jako P-39.

W 1936 roku w Tatrach zgin±³ in¿. Nowokuñski co przyhamowa³o prace, nad rewelacyjnymi silnikami "Foka" - by³y one lekkie i mia³y wiele nowatorskich rozwi±zañ. Usuwanie pozosta³y wad w silnikach przez nastêpców Nowokuñskiego trwa³o ponad dwa lata. W sierpniu 1937 roku, wobec dalszych k³opotów z silnikami "Foka" oraz odrzuceniu silników Hispano-Suiza 12L ze wzglêdu na zbyt du¿y ciê¿ar, zamówiono amerykañskie silniki Ranger o wymiarach i mocy zbli¿onej do "Fok". W kwietniu oblatano prototyp z silnikami Ranger. Na salonie w Pary¿u wystawiony by³ nie lataj±cy prototyp Wilka z silnikami "Foka". Na pocz±tku 1939 oblatano prototyp z silnikami "Foka" (dalej niedopracowanymi), ze wzglêdu na nieosi±gniêcie planowanych osi±gów prace nad samolotem przerwano. Przerwano, je równie¿ dlatego, ¿e trwa³y prace nad PZL-48 "Lampart" bêd±cym "Wilkiem" z gwiazdowymi, mocniejszymi silnikami Gnome-Rhome, oraz PZL-54 "Ry¶" , który by³ "Lampartem" z rzêdowymi Hispano-Suizami.

Koncepcja Wilka, jako dwusilnikowego samoloty wielozadaniowego by³a bardzo nowoczesna jak na po³owê lat trzydziestych. W tym czasie powstawa³y w³a¶nie takie maszyny jak Bf-110 czy P-38 "Lightning". Niestety plany Wilka pokrzy¿owa³a ¶mieræ konstruktora silników i niemo¿no¶æ usuniêcia ich wad przez nastêpców, oraz projektowanie p³atowca do nieistniej±cych jeszcze silników.

Kto wie, jak potoczy³ by siê wrzesieñ 1939 w powietrzu je¶liby polski si³y lotnicze posiada³y choæ jedn± eskadrê "Wilków" ?

Konstrukcja i dane techniczne:
Dwumiejscowy samolot po¶cigowy oraz do bombardowania z lotu nurkowego i dalekiegozwiadu, o konstrukcji metalowej, wolnono¶nej, w uk³adzie dwusilnikowego dolnop³ata z chowanym podwoziem.

Kad³ub:
O przkeorju owalnym, konstrukcji pó³skorupowej, z duralu - kryty blach±. Z przodu kabina pilota, wypsoa¿ona w komplet przyrz±dów, z ty³u miejsce strzelca, równie¿ wyposa¿one w podstawowe przyrz±dy i dodatkow± sterownicê. Przednia kabina odsuwana do przodu, lub awaryjnie odrzucana na bok. Tylna chowana do wnêtrza kad³uba. Samolo wyposa¿ony w dwa reflektory (jeden do l±dowania, a drugi sygnalizacyjny). Podowzie chowane do gondoli silników elektrycznie.

P³at:
Trapezowy z eliptycznymi koñcówkami, konstrukcja z duralu, kryty blach±. Automatyczne sloty na ca³ej d³ugo¶ci, na koñcach skrzyde³ lotki, pomiêdzy lotkami a kad³ubem autoamtyczne klapy krokodylkowe. Usterzenie pionowe podwójne, metalowe.

Uzbrojenie:
W przodzie kad³uba dzia³ko 20mm FK wz. 38D oraz dwa KM 7,9 mm PWU. Uzbrojenie strzelckie dwa KM 7,9mm PWU na podstawie hydraulicznej, chowane w kad³ubie (podobnie jak w "¯ubrze"). Pod kad³ubem uchyt na bombê 300kg. Bomba wyrzucana na ramie w locie nurkowym (podobnie jak w IAR-81).

Silnik:
Dwa silniki "Foka" w uk³adzie odwwróconego V, o mocy 420KM. ¦mig³a trójp³atowe, metalowe, przestawialne elektrycznie. W wersji lataj±cej, dwa silniki V Ranger o mocy równie¿ 420 KM, z dwup³±towymi drewnianymi, sta³ymi ¶mig³ami Szomañskiego.

Dane dla samolotu z silnikami "Foka", dane o prêdko¶ci oraz pu³apie obliczeniowe.
Rozpiêto¶æ: 11.05m
D³ugo¶æ: 8.35m
Wysoko¶æ: 2.50m
Powierzchnia no¶na: 20.4m2
Ciê¿ar w³asny: 2155kg
Ciê¿ar u¿yteczny: 645kg
Ciê¿ar ca³kowity: 2800kg
Prêdko¶æ maksymalna: 465km/h
Prêdko¶æ przelotowa: 360km/h
Prêdko¶æ minimalna: 120km/h
Wznoszenie: 8m/s
Pu³ap: 9000m
Zasiêg: 850km
Zu¿ycie paliwa: 220 l/h

Literatura:
A.Glass "Polskie konstrukcje lotnicze1893-1939"
A.Glass "Samoloty PZL 1928-1978"
Mini Replika nr 39
[/i]
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl


Ostatnio zmieniony przez szymon dnia Sro 23 Luty, 2005 13:51, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Reklama
+bot
:)
PostWys³any: Nie 12 Maj, 2024 14:32 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
Dowutza
PostWys³any: Pon 14 Luty, 2005 01:22  Odpowiedz z cytatem
greenhorn


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 62
Sk±d: Gdañsk
Dywizjon:

Nick w LFS:

Pewnie w koñcu dosz³oby do dogfightów w wykonaniu eskadr Desztrjoyerów z obu stron (Wilki vs 110tki). By³by niez³y ubaw...
_________________
Jestem DZIADEM Wink....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
szymon
PostWys³any: Wto 15 Luty, 2005 10:05  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Ju¿ model wyrenderowany jest Smile

Wilk z silnikami "Foka", mimo, ¿e ³adny z wygl±du nie mia³ super osi±gów, na pocz±tku wojny móg³ podj±æ w miarê równorzêdn± walkê z messerami, choæ i tak wyczyta³em, ¿e nasi Piloci we wrze¶niu 39 roku na PZLkach 7 i 11 zestrzelili 126 samolotów niemieckich.

Wilk z silnikami gwiazdowymi Gnome-Rhome (czyli po prostu Lampart, bo kad³ub by³ identyczny poza cze¶ci± dziobow± (d³u¿szy o kilkana¶cie cm nos), która mia³a mie¶ciæ 2xdzia³ko 20mm i 2x KM 7,9 mm, albo w wersji typowo my¶liwskiej 8xKM 7,9mm) mia³ osi±gaæ 550km/h.

Opis i rendering Lamparta ju¿ wkrótce dodam Smile
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Beryl
PostWys³any: Wto 15 Luty, 2005 19:57  Odpowiedz z cytatem



Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1621

Dywizjon:
303
Nick w LFS:

a o samym modelu cos bys powiedzial, ile faces? Smile

kutwa,szymik wy³±cz ten badziew zabraniaj±cy wysy³anie kilku postów w krótkim czasie....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
szymon
PostWys³any: Sro 16 Luty, 2005 10:29  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Model Wilka:

520 krzywych (g³ównie wrêgi kad³uba, silników, przekroje skrzyde³ i usterzenia, linie pomocnicze, itp). 435 Powierzchni (Surfaces) i 74 PoliPowierzchnie (Polisurfaces), czyli suma summarum 509 faces (pokrycie, kad³uba, ko³a, ³opaty, karabiny, itp itd). Nie ma wnêtrz kabiny, za wyj±tkiem fotela pilota, celownika i magazynków do KM u strzelca, bo s± niezbyt widoczne, a z czasem planujê je dorobiæ.

Renderowa³ siê jakie¶ 222 sekundy z 6 ¼ród³ami ¶wiat³a - potem wczytane w Photoshopa s³ynne t³o chmury.bmp z windozy (Smile) wklejony na nie wyeksportowany do jpg Wilk i pousuwana bia³a otoczka po kopiowaniu (nie za dok³adnie, ale jako¶ wygl±da), potem zapisanie ca³o¶ci jako jpeg i w³ala Smile

¯ubr ma 885 krzywch, 428 polisurfaces i 157 surfaces. Renderowa³ sie 157 sekundy z 3 ¼ród³ami ¶wiata³. reszta tak samo siê zrobi³a )Photoshop+chmurki).

Jak siê trochê podszkolê, to wyeksportujê je do Q3D i bêdzie, mo¿na wtedy ogl±daæ Wilka, ¯ubra, BM i resztê w 3D, do woli sobie obracaæ, zoomowaæ Very Happy
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
gratz
PostWys³any: Sro 16 Luty, 2005 10:46  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 20 Gru 2004
Posty: 386
Sk±d: N'tyszol
Dywizjon:

Nick w LFS:

Cytat:
to wyeksportujê je do Q3D


to jakie¶ vrml jest te q3d?

Bardzo ³adny samolocik i bardzo fajny model
_________________
No i dobrze, fajna zabawa jest, po co to zamykaæ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
szymon
PostWys³any: Sro 16 Luty, 2005 11:01  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Q3D (czasami ma koñcówkê dxr) to jaki¶ jajcarski format 3DSa, taki, ¿e siê go nie da zwrotnie otworzyæ i wyedytowaæ (nikt ci nie podpierdzieli siatki i tekstur Laughing), a da siê fajnie ogl±daæ w QuickTime, obracaæ do oko³a 3 osi, zoomowaæ, w encyklopediach lotniczych Optimusa jest u¿ywany
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Beryl
PostWys³any: Sro 16 Luty, 2005 18:19  Odpowiedz z cytatem



Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1621

Dywizjon:
303
Nick w LFS:

kutwa,mój spit mia³ 40tys facet bodajze, a wygl±da³ dosc dennie Smile lada dzien zabieram sie za P40,tylko poszukam jakis ³adnych planów
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
laxtsc
PostWys³any: Sro 16 Luty, 2005 18:33  Odpowiedz z cytatem
Go¶æ





Dywizjon:

Nick w LFS:

Wcale zle ten spit nie wyglada, jednak w porownaniu do modeli Szymona czegos mu brakuje. Moze dobrych tekstur lub calkiem inny sposob cieniowania, moze oswietlenie. Niestety 3D Studio Max (jeszcze w wersji 1.0) bawilem sie, hoho, w 1998 roku, wiec juz nie pamietam co i jak Smile
Powrót do góry
 
 
gwiazd
PostWys³any: Sro 16 Luty, 2005 18:43  Odpowiedz z cytatem
kadet


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 159
Sk±d: Stalinogród
Dywizjon:

Nick w LFS:

laxtsc napisa³(a):
Wcale zle ten spit nie wyglada


To jest spit? Rolling Eyes Wygl±da jak japoñski bombowiec Razz
_________________
Core2Duo 2,33 MHz, 4 GB RAM DDR2 800, Asus P5N-E sli, GF 8800 GTS 320 MB ... jak powiedzia³ Sofronow
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
szymon
PostWys³any: Sro 16 Luty, 2005 23:35  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Beryl napisa³(a):
kutwa,mój spit mia³ 40tys facet bodajze, a wygl±da³ dosc dennie Smile lada dzien zabieram sie za P40,tylko poszukam jakis ³adnych planów


P-40 piêkna bryczka do modelowania - ale Berylku plis zrób albo z malowania AVG w Chinach (z paszcz± rekina), albo z 80 Fighter Group (Z czaszk± na okapotowaniu silnika) Smile to sa jedyne ¶wietne malowania P-40

Ja koñczê ju¿ modelowanie Lamparta powoli, a i malowanie ma ciekawe nie powiem, ciekawe - zreszta po weekendzie zobaczycie, ocenicie.
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
rax
PostWys³any: Czw 17 Luty, 2005 08:23  Odpowiedz z cytatem



Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1895
Sk±d: Planeta Ziemia :)
Dywizjon:

Nick w LFS:

jezeli zobacze tu 3 modele a szymik dalej nie uruchomi zadnej encyklopedii to zaczen sie wkur..... !!!

btw szymonie-wazelino WTG !!! Wink
_________________
pierdziec nie ma komu !!! ale wachac to by wszyscy chcieli !!! Wink
pijcie wodê! -woda ma moc... unosi statki, porusza m³yny...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
Beryl
PostWys³any: Czw 17 Luty, 2005 12:34  Odpowiedz z cytatem



Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1621

Dywizjon:
303
Nick w LFS:

Szymon,ja nie uznajê innych P40 niz B z rekini± mord±, ze wzglêdu na to malowanie zacz±³em na WB lataæ p40b (nigdy E) i mozna powiedziec,ze jakos sobie na nim radzê Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
Al
PostWys³any: Czw 17 Luty, 2005 13:02  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 353
Sk±d: Poznañ
Dywizjon:
302nd POLISH SQ
Nick w LFS:

Nie taki rekin straszny, jak go maluj± Wink
_________________
F/Lt -al--- from 302nd Polish Squadron "Poznañski"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
laxtsc
PostWys³any: Czw 17 Luty, 2005 14:03  Odpowiedz z cytatem
Go¶æ





Dywizjon:

Nick w LFS:

... a raczej renderuja Very Happy
Powrót do góry
 
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 2
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpna
Forum Warbirds Center Strona G³ówna  ~  Historyczne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna