Forum Warbirds Center Strona G³ówna
_
Autor Wiadomo¶æ
Strona Glówna WBC ~ Historyczne  ~  LWS-4A ¯ubr

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
szymon
PostWys³any: Nie 13 Luty, 2005 18:11  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

LWS-4 (PZL-30) ¯ubr
http://republika.pl/szymonkot/LWS4A.jpg

W 1934 roku PLL "Lot" zrezygnowa³y z projektowanego w PZL przez in¿. Z. Cio³kosza samolotu pasa¿erskiego PZL-30, lotnictwo wojskowe zleci³o przerobienie go na bombowiec. Samolot swym uk³adem nawi±zywa³ do dobrze uzbrojonych, lecz ma³o aerodynamicznych w swych kszta³tach niezbyt szybkich bombowców angielskich i francuskich (np. Amiot, Bloch) z pocz±tku lat 30.

Samolot oblatano w marcu 1936 roku. Z powodu zbyt ma³ej mocy silników Pratt-Whitney "Wasp Junior" (2x400KM), przy zbyt du¿ej masie samolotu i uzyskaniu zbyt niskich osi±gów - zamontowano na p³atowcu silniki PZL-Bristol "Pegaz VIII". 7 listopada 1936 roku samolot uleg³ katastrofie, zginê³a za³oga i delegacja rumuñskiego lotnictwa, która by³a na pok³adzie, poniewa¿ Rumunia by³a zainteresowana zakupem ¯ubrów. Samolot do wzmocnienia i produkcji zosta³ przekazany z PZL do LWS. Nowy prototyp z podwójnym usterzeniem oznaczony LWS-6 zosta³ oblatany pod koniec 1937 roku. W 1938 wyprodukowano 15 seryjnych ¯ubrów oznaczonych jako LWS-4A. ¯ubry mia³y wej¶æ do eskadr przed £osiami, lub w przypadku niepowodzenia konstrukcji £osia zast±piæ go. £o¶ okaza³ siê bardzo udany, wiêc ¯ubry trafi³y do jednostek szkolnych. By³y jednak k³opotliwe w eksploatacji i pojawi³y siê zbyt pó¼no by "zaszkodziæ" £osiowi. Kilka sztuk zdobyli w 1939 Niemcy i wykorzystywali je w szko³ach pilota¿u bez widoczno¶ci. W LWS opracowano równie¿ wersje ¯ubra oznaczon± LWS-5 na p³ywakach przeznaczona dla lotnictwa morskiego.

Konstrukcja i dane techniczne:
Czteromiejscowy samolot bombowy o uk³adzie wolnono¶nego górnop³ata, konstrukcji mieszanej. Przeznaczony do dziennego bombardowania bliskiego, dalekiego nocnego oraz szkolenia za³óg bombowych.

Kad³ub:
O przekroju prostok±tnym, zaokr±glony z góry i do³u. Przednia czê¶æ konstrukcji duralowej, tylna - kratownica z rur chromowomolibdenowych kryta od góry blach±, po bokach p³ótnem. Oszklony przód mie¶ci³ kabinê dowódcy-nawigatora, który jednocze¶nie by³ bombardierem i obs³ugiwa³ przedni± wie¿yczkê strzeleck±. W kabinie dowódcy znajdowa³ siê dodatkowy komplet przyrz±dów i sterownica. Kabina pilota umieszczona na górze kad³uba, niesymetrycznie po prawej stronie. Tylne-górne stanowisko strzeleckie, to wie¿yczka w cylindrycznym kszta³cie zaprojektowana przez Cio³kosza chowa³a siê ca³kowicie w kad³ubie. Karabiny tej wie¿yczki chowa³y siê w wyciêciach w kad³ubie. Dolne stanowisko strzeleckie, mia³o zasuwana pokrywê. Z prawej strony kad³uba znajdowa³y siê drzwi przednie i tylne.

P³at:
Prostok±tno-trapezowy z zaokr±glonymi koñcówkami, trójdzielny kryty kilkoma warstwami sklejki. Wyposa¿ony w lotki i klapy szczelinowe. Usterzenie spawane z rur, kryte p³ótnem

Uzbrojenie:
Dwa ruchome stanowiska obracane elektrycznie (przednie i tylne-górne) wyposa¿one w podwójne karabiny Vickers typ E 7,7mm, oraz dolne-tylne stanowisko wyposa¿one w 1 KM Vickersa tego samego typu. £adunek bomb; 440-660kg.

Silnik:
2 silniki gwiazdowe, 9- cylindrowe PZL-Bristol "Pegaz VIII" po 700KM ka¿dy. ¦mig³a metalowe, trójp³atowe. Zapas paliwa 1240l, normalny zapas 750l.

Rozpiêto¶æ:18,50m
D³ugo¶æ:15,40m
Wysoko¶æ: 4,00m
Powierzchnia no¶na: 49,50m2
Ciê¿ar w³asny: 4788kg
Ciê¿ar u¿yteczny: 1582kg
Ciê¿ar ca³kowity: 6370 kg
Prêdko¶æ maksymalna: 341km/h
Prêdko¶æ przelotowa: 280km/h
Prêdko¶æ minimalna: 112km/h
Wznoszenie: 6,8m/s
Pu³ap: 6700m
Zasiêg: 750km
Zu¿ycie paliwa: 310 l/h

Literatura:
A.Glass "Polskie konstrukcje lotnicze1893-1939"
A.Glass "Samoloty PZL 1928-1978"
A.Glass, K.Cie¶lak, W.Gawrych, A.Skopniewski "Samoloty bombowe wrze¶nia 1939"
J.B. Cynk "Samolot bombowy PZL-37 £o¶"
J.B. Cynk "Wrzesieñ 1939 - Si³y lotnicze polski i niemiec"

_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Reklama
+bot
:)
PostWys³any: Pi± 19 Kwiecieñ, 2024 20:50 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
Dowutza
PostWys³any: Pon 14 Luty, 2005 01:23  Odpowiedz z cytatem
greenhorn


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 62
Sk±d: Gdañsk
Dywizjon:

Nick w LFS:

Mam wra¿enie, ¿e projektanci tego samolotu byli po paru ¯uberkach... A szczerze mówi±c przypomina japoñsk± odmianê B-17 Laughing .
_________________
Jestem DZIADEM Wink....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
szymon
PostWys³any: Pon 14 Luty, 2005 15:57  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Hardcorowy bomberek - mnie szczerze to bardziej przypomina stary tramwaj ze skrzyd³ami i ogonem Smile
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Dowutza
PostWys³any: Pon 14 Luty, 2005 17:11  Odpowiedz z cytatem
greenhorn


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 62
Sk±d: Gdañsk
Dywizjon:

Nick w LFS:

Nie chcia³em, a¿ tak krytykowaæ polskiej my¶li technicznej lat 30stych. Dziób jak w kolejce linowej... Razz
_________________
Jestem DZIADEM Wink....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
szymon
PostWys³any: Pon 14 Luty, 2005 17:43  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Hehe ¯ubr by³ projektowany jako typowy bomberek lat 30, czyli w odlschoollowym stylu, wg teorii Douheta - czyli nie wa¿ne, ¿e buff jest ma³o zwroty i powolny, ale mial mieæ mocne uzbrojenie obronne. Druga sprawa jest taka, ¿e ze wzglêdu na to ¿e "£o¶" by³ do¶æ awangardow± produkcj± jak na lata 30 (op³ywowy, aeorydnamiczy kad³ub, itp), ¯ubr mia³ byæ zastêczym bomberem gdyby £o¶ okaza³ sie zbyt awangardowym prduktem. Ale na szczê¶cie £o¶ byl udany, a ¯ubr zosta³ jako szkolny bomber.
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Dowutza
PostWys³any: Wto 15 Luty, 2005 00:18  Odpowiedz z cytatem
greenhorn


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 62
Sk±d: Gdañsk
Dywizjon:

Nick w LFS:

Ale zasiêg masakrycznie ma³y. Z tego co moge obliczyæ z zasobów paliwa i godzinnego zu¿ycia... Tylko treningowy.
_________________
Jestem DZIADEM Wink....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
Mordred
PostWys³any: Wto 06 Wrzesieñ, 2005 11:19  Odpowiedz z cytatem
kadet


Do³±czy³: 19 Lip 2005
Posty: 181
Sk±d: Reichshoff
Dywizjon:

Nick w LFS:

Dodam od siebie, ¿e ¯ubr jesli chodzi o wygl±d przypomina nieco bombowce Francuskie z tego okresu (tak¿e Czesi mieli podobny) a w sprawê ³adowania kasy w ten projekt zamieszani byli ró¿ni aferzy¶ci i generalnie chodzi³o o to by w ogóle zak³ady LWS przetrwa³y. By³y w³a¶ciwie sztucznie utrzymywane przez pañstwo czêsto bezsenswnymi zamówieniami.
_________________
Piszê jednorazowo du¿o postów zanim znów zniknê na kilka lat.
[img][/img]
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora  
 
szymon
PostWys³any: Wto 06 Wrzesieñ, 2005 11:48  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Dok³adnie waszmo¶æ mordred dok³adnie - czeski to Aero MB200, a francuz to Amiot Smile
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Mordred
PostWys³any: Wto 06 Wrzesieñ, 2005 14:24  Odpowiedz z cytatem
kadet


Do³±czy³: 19 Lip 2005
Posty: 181
Sk±d: Reichshoff
Dywizjon:

Nick w LFS:




Proszê bardzo Amiot 143


Takich dziwade³ by³o jeszcze du¿o...

A o aferach z ¯ubrem to ju¿ nie pamiêtam gdzie czyta³em ale jak kiedy¶ znajdê dane bibliograficzne to podam. Kilka osób bez sensu straci³o ¿ycie Sad
_________________
Piszê jednorazowo du¿o postów zanim znów zniknê na kilka lat.
[img][/img]
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora  
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Warbirds Center Strona G³ówna  ~  Historyczne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna