Forum Warbirds Center Strona G³ówna
_
Autor Wiadomo¶æ
Strona Glówna WBC ~ Historyczne  ~  TKS

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
szymon
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 11:21  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

TKS

http://www.republika.pl/szymonkot/TKS.jpg

http://www.republika.pl/szymonkot/TKS_2.jpg POPRAWIONE CIENIE

Co to jest tankietka i krótki rys historyczny - czyli jak powsta³ ma³y czo³g porucznika Grubera

Ma³e wozy pancerne, znane jako tankietki TK i TKS to specyficzny rozdzia³ w historii Polskiej broni pancernej. We wrze¶niu 1939 roku, te pojazdy by³y jednymi z najliczniej reprezentowanych w armii polskiej. Okre¶lani je ogólnie mianem "Teków" lub "Tekaesów". Poprawniejsza nazwa brzmi ma³y czo³g bezwie¿owy, lub przyjêta przed II Wojn± ¦wiatow± do terminologii WP nazwa czo³g rozpoznawczy.

Prace nad TKS i TK pozwoli³y polskim naukowcom i technikom uzyskaæ do¶wiadczenie nad projektowaniem i budow± pojazdów pancernych.

A pocz±tki by³y takie: w latach 20 dwaj Anglicy I.Carden i V.Loyd zbudowali pierwsz± tankietkê i udoskonalali ja ca³y czas, potem ich firma zosta³a przejêta przez Vickersa. Polska zainteresowana rozbudow± wojsk pancernych zamówi³a kilka sztuk (¼ród³a maj± rozbie¿no¶æ, do 1 sztuki do 20) i prawa licencyjne. Pojazdy przesz³y testy w Polsce i okaza³o siê, ¿e koncepcja posiadania tankietek w armii, mo¿e byæ s³uszna. Wad± tankietek Carden-Loyd by³o niefortunnie skonstruowane zawieszenie, jazda w terenie wywo³ywa³a chorobê morsk± spowodowan± zbytnim bujaniem siê nadwozia. Biuro Konstrukcyjne Broni Pancernych Wojskowego Instytutu Badañ In¿ynierii (BKBr.Panc.WIBI) podjê³o siê zaprojektowania nowego pojazdu zgodnego z koncepcj± tankietki. Powsta³y dwa prototypy TK-1 i TK-2 (ró¿ni±ce siê usytuowaniem silnika, uk³ady ch³odzenia i g±sienicami.

Po próbach fabrycznych i poligonowych zatwierdzono do produkcji. Zamówiono 300 wozów TK-3 (prototyp powsta³ po badaniach TK-1 i TK-2).

TKS by³ poprawionym modelem TK-3, z przeprojektowanym zawieszeniem, zmienionym uzbrojeniem, pogrubionym pancerzem i zmienionymi niektórymi k±tami nachylenia p³yt pancerze.

Oprócz tego powsta³o kilka odmian ró¿nych pojazdów opartych na konstrukcji TK-3/TKS jak

-dzia³o samobie¿ne TKS-D (oparte na TKS)
-tankietka TKW, czyli tankietka z wie¿± czo³gow±
-ci±gnik artyleryjski C2P
-dzia³o samobie¿ne TKD (oparte na TK-3)

Ze wzglêdu na zu¿ywanie siê, zaprojektowano dla Tekaesów podwozia samochodowe. Tankietka wje¿d¿a³a na nie, rozpinano lew± i praw± g±sienice i podpinano poprzez ³añcuchy napêdowe do podwozia. co pozwala³o na napêd przez tankietkê. Dodatkowe urz±dzenie umo¿liwia³o skrêcanie poprzez uk³ad skrêtny tankietki.

Podobnie zbudowano podwozie kolejowe, które umo¿liwia³o tankietce poruszanie siê po szynach. Czas wjazdu/zjazdu z podwozia i podpiêcia napêdu wynosi³ ok. 3 minut. Takie tankietki wchodzi³y w sk³ad poci±gów pancernych w zestawie z czo³giem FT-17. Wygl±da³o to tak, ¿e na pierwszym podwoziu (prowadnicy) jecha³ TKS, potem by³a prowadnica z FT-17 w roli ciê¿szej artylerii i znów prowadnica z TKS. Szybkie zjazdy TKSa z prowadnic umo¿liwia³y prowadzenie rozpoznania.

Opis budowy tankietki:

Kad³ub pancerny by³ wykonany z blach pancernych o grubo¶ci 4-8 mm. P³yty mocowano do szkieletu z kszta³towników nitami. Wewn±trz kad³uba no ¶rodku sta³ zamocowany na ³o¿u silnik Forda. Po prawej (patrz±c od ty³u) znajdowa³o sie stanowisko dowódcy i jednocze¶nie strzelca, a po lewej stanowisko mechanika-kierowcy. Do czo³gu wchodzono poprzez dwa w³azy umieszczone w stropie kad³uba. Jako uzbrojenie TK-3 mia³y 1 KM 7,62mm wz 25, a TKS taki sam KM lub w odmianie dzia³ko 20mm wz. 38 (taki pojazd przedstawia rendering).

Podwozie sk³ada³o siê z dwóch ta¶m g±sienic o stalowych ogniwach z dwoma grzbietami, 8 kó³ no¶nych z gumowymi banda¿ami, kó³ napêdowych z wieñcem zêbatym (umieszczonych z przodu) i kó³ napinaj±cych z ty³u oraz 8 kó³ ma³ej ¶rednicy podtrzymuj±cych g±sienice. Ko³a no¶ne zblokowane po dwa na ma³ej ramie wyposa¿onej w resory sprê¿ynowe, by³y ³±czone w pary równie¿ za po¶rednictwem resorów sprê¿ynowych i dopiero do kad³uba. Tak wiec ka¿da strona tankietki mia³a dwa niezale¿nie zawieszone wózki po dwa ko³a no¶ne, po³±czone wspólnym wiêkszym resorem.

Wymiary i podstawowe parametry techniczne (TKS):

Za³oga: 2 osoby
Masa: 2,65 t

Wymiary

D³ugo¶æ: 256 cm
Szeroko¶æ: 176 cm
Wysoko¶æ: 133 cm
Prze¶wit: 33 cm

Uzbrojenie:
1 KM 7,62mm wz 25 lub dzia³ko 20 mm FK wz. 38 (zale¿nie od wersji) z 250 sztuk amunicji.

Pancerz:
Z p³yt walcowanych ³±czony nitami o grubo¶ci 8-10 mm

Silnik:
Ga¼nikowy, 4-suwowy, rzêdowa "szóstka" Polski Fiat 122 AC o pojemno¶ci skokowej 2592 cm3, mocy maksymalnej 40 KM przy 2600 obrotach na minutê.

Paliwo:
Benzyna, pojemno¶æ zbiornika ok. 60 litrów,

Zu¿ycie paliwa:
38l/100km pod drodze
70l/100km w terenie

Nacisk na grunt: 0,425 kG/cm2
Promieñ skrêtu : 2m
Prêdko¶æ maksymalna na drodze: 40 km/h
Zasiêg na drodze/w terenie: 180km/110km

Pokonywanie przeszkód:

Wzniesienia: 35-38 stopni
Rowy o szeroko¶ci: 100-110 cm
Brody o g³êboko¶ci: 50 cm

Ciekawostk± jest zastosowanie na tankietkach i czo³gach 7TP peryskopu odwracalnego konstrukcji kpt. Gudlacha. Peryskop ten by³ rewelacja na skalê ¶wiatow±. Zosta³ opatentowany i po dzi¶ dzieñ ma zastosowanie w czo³gach i wozach pancernych. Zalet± jest prostota konstrukcji i to, ¿e po opuszczeniu pryzmatycznej nak³adki, pozwala na obserwacjê tylnej pó³sfery, bez konieczno¶ci obracania peryskopu, po podniesieniu nak³adki, mo¿na obserwowaæ przedni± pó³sferê.

U¿ycie bojowe tankietek:

Zgodnie z przyjêt± organizacj± wojsk tankietki mia³y pe³niæ funkcje rozpoznawcze. Przydzielane by³y jednostkom piechoty i poci±gom pancernym. Tankietki TKS z dzia³kiem 20mm z pociskami przeciwpancernymi, by³y pierwszymi niszczycielami czo³gów u¿ytymi w II Wojnie ¦wiatowej. Ciekawe porównanie walk tankietek z niemieckimi PzKpfw 1 napisa³ J.Magnuski w ksi±¿ce "Karaluchy przeciwko panzerom". Uzbrojenie by³o porównywalne, z tym ¿e PzKpfw 1 mia³ w podstawowym wyposa¿eniu KM MG 13, lub automatyczne dzia³ko 20 mm EW, a TKS przeciwpancerne dzia³ko 20 mm. Ma³a wysoko¶æ TKSa pozwala³a na skryte podej¶cie do nieprzyjaciela, a na pocz±tku wojny TKS by³ równorzêdnym przeciwnikiem dla PzKpfw 1. Nad Bzur± tankietki unieruchomi³y kilka czo³gów niemieckich, pod Brochowem szwadron TKS unieruchomi³ 3 czo³gi niemieckie swoimi dzia³kami 20mm FK. Podczas odwrotu na Warszawê poprzez Puszczê Kampinosk±, tankietki zdo³a³y unieruchomiæ 3 czo³gi typu LT-35, mimo, ¿e te wa¿y³y ok. 11 ton i mia³y pancerz dochodz±cy do 25 mm, a uzbrojone by³y w dzia³ko 37 mm.

Tankietki przezbrojone na niszczycieli czo³gów dobrze zda³y egzamin we wrze¶niu 1939 roku. Niemieccy pancerniacy chwalili tankietki za szybko¶æ i zwrotno¶æ i za to "¿e takiego karalucha ciê¿ko trafiæ", równie¿ uzbrojenie ppanc dawa³ siê Niemcom we znaki. Niestety polska armia mia³a wtedy ok. 20 tankietek przezbrojonych w dzia³ko 20 mm. Do¶wiadczeni we wrze¶niu Niemcy wzmocnili pancerze w swoich czo³gach, a te które rusza³y ju¿ na front zachodni dosta³y dodatkowe p³yty pancerne.

Na salonie w Kielcach furorê wywo³a³a odrestaurowana przez URSUSA (który produkowa³ przed II W¦ tankietki) tankietka, któr± otrzymano do Szwedów. Tankietka trafi³a do Norwegii jako niemiecka zdobycz wojenna, a po wojnie s³u¿y³a rolnikowi jako ci±gnik. Po pewnym czasie i przeróbkach tankietka trafi³a w odstawkê. Pojazdem tym zainteresowa³ siê kolekcjoner militariów i tak trafi³a do Szwedzkiego Muzeum w Axvall. Szwedzi nie przywi±zywali do niego wagi, mimo, ¿e drugi taki egzemplarz ma tylko Kubinka. Od lat 90 trwa³y próby pozyskania TKS do polskiego muzeum. W 2003 roku podpisano stosowne umowy i tankietka trafi³a do Polski. Stan by³ ¶redni dobry, ods³oniêta z p³yt pancernych wanna by³a mocno skorodowana, uk³ad jezdny zachowa³ siê dobrze, gorzej by³o z silnikiem i by³y braki w jego osprzêcie. Muzeum Wojska Polskiego nie dysponowa³o mo¿liwo¶ciami renowacji tankietki wiec przekaza³o j± URSUSOWI jednocze¶nie prosz±c kolekcjonerów i hobbystów o przekazywanie jakichkolwiek czê¶ci tankietek, mog±cych pomóc w renowacji. Renowacj± zaj±³ sie spadkobierca Smile czyli URSUS. Brakuje jeszcze sprawnego silnika, ale reszta jest odrestaurowana i wywo³a³a spore zainteresowanie na Targach Zbrojeniowych w Kielcach. Przy inscenizacji bitwy nad Bzur±, by³ tez egzemplarz tankietki, ale z nieoryginalnym silnikiem prywatnego kolekcjonera.

PS:Co¶ o samym modelu. Robiony na moim ulubionym Rhinocerosie 3D, ale teraz ju¿ w wersji 3.0 i renderowany we Flamingo 1.1. Modelik to 1335 mesh, 674 powierzchnie, 32 poli-powierzchnie, 583 krzywe i 3 ¼ród³a ¶wiat³a. Pierwszy raz bawi³em siê w rendering we Flamingo, wiêc muszê jeszcze ciutkê popoprawiaæ ¼ród³a ¶wiat³a, bo kamufla¿ wydaje siê lekko cukierkowaty i g³ówne resory wózków s± za ciemne:) no i otoczenie czo³gu z dwoma kwitn±cymi jab³oniami takie bajkowe, ale to dlatego, ¿e te¿ renderowane na Flamnigo, bo na Vue'D Espricie nie chcia³ mi siê wygenerowaæ ³adny krajobraz Smile

Nastêpny bohater to bêdzie najprawdopodobniej czo³g po¶cigowy ko³owo-g±sienicowy (projekt) 10TP, albo projekt czo³gu p³ywaj±cego PzIn¿ 130.
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl


Ostatnio zmieniony przez szymon dnia Pon 06 Luty, 2006 13:09, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Reklama
+bot
:)
PostWys³any: Nie 12 Maj, 2024 22:41 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
gratz
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 13:13  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 20 Gru 2004
Posty: 386
Sk±d: N'tyszol
Dywizjon:

Nick w LFS:

"rzêdowa "szóstka" Polski Fiat 122 AC o pojemno¶ci skokowej 2592 cm3, mocy maksymalnej 40 KM", to jest power... Wink

szymon w³±cz cienie dla wszystkich ¶wiate³, i/lub daj im wiêcej density, to co widaæ w ¶rodku przez klapkê kierowcy jest za jasne. Albo w³±cz global illumination, to samo sie zrobi Wink
_________________
No i dobrze, fajna zabawa jest, po co to zamykaæ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
plush
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 14:12  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 393
Sk±d: Polska/Chelm
Dywizjon:

Nick w LFS:

to nie klapka kierowcy tylko jakis wlaz inspekcyjny do ukladu przeniesienia napedu...kierowca siedzi obok dowodcy
_________________
tak to ja nie trafilem w hangar!!! Razz Razz Razz
i nie rozpoznaje Beryla Razz
Pozdrawiam
Plush aka plu-pl
http://public.fotki.com/plushack/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
szymon
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 14:17  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

To fakt, ¿e widaæ wnêtrze, ale tankietka jest jak wydmuszka, w ¶rodku na razie nie ma nic. Do wstawienia czeka uproszczony silnik, siedzienia, dr±¿ki sterownicze i reszta. A ze ¶wiat³ami to siê jeszcze pobawiê, ale to na noc musze chyba pu¶ci, bo mi renderowal ok. 2,5h ca³± scenkê Smile
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
gratz
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 17:18  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 20 Gru 2004
Posty: 386
Sk±d: N'tyszol
Dywizjon:

Nick w LFS:

Plusz ale mi chodzi o klapkê kierowcy Smile W tym od napêdu jest ok, jest ma³a przestrzeñ i wielki otwór przez który wpada swiat³o, ma prawo byæ jasno. a u kierowcy jest du¿o wiêksze wnêtrze i niewielkie otwory, w ¶rodku powinno byæ praktycznie czarno.
_________________
No i dobrze, fajna zabawa jest, po co to zamykaæ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
Beryl
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 18:26  Odpowiedz z cytatem



Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 1621

Dywizjon:
303
Nick w LFS:

wtg szymon. tylko jedna istotna sprawa- czy na wyposa¿eniu jest bluepoint?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
szymon
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 19:33  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Beryl napisa³(a):
wtg szymon. tylko jedna istotna sprawa- czy na wyposa¿eniu jest bluepoint?


W wersji "speszyl dizajned for her raksior only", ale pod¶wietlenie i tuba basowa na zamówienie tylko Smile

PS: teraz na tapetê wchodzi ciekawa bryka -> 10TP ko³owo-g±sienicowy
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
tombag_
PostWys³any: Sob 04 Luty, 2006 19:43  Odpowiedz z cytatem
Go¶æ





Dywizjon:

Nick w LFS:

doda³bym wiêcej metallglas a ze ¶rodowiska wogó³ zabra³bym te odb³yski - typowy mat
Powrót do góry
 
 
szymon
PostWys³any: Pon 06 Luty, 2006 13:11  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

"Czo³giem" recenzenci Smile

W pierwszym po¶cie, jest ju¿ druga grafika, z poprawionym o¶wietleniem i cieniami, chyba teraz jest lepsza, choæ nie wiem czy nie przegi±³em w druga stronê i tym razem nie jest za ciemna Smile
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
gratz
PostWys³any: Pon 06 Luty, 2006 22:31  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 20 Gru 2004
Posty: 386
Sk±d: N'tyszol
Dywizjon:

Nick w LFS:

Proszê pana kulturka tera jest. Jakby troche jeszcze chcia³ to by móg³ te farbkie troche zdrapaæ i kurzem tu i ówdzie sypn±æ, bo deczko za nowa jest.

I te jab³onie... Mo¿e chocia¿ rozmaryn, on taki u³añski Smile
_________________
No i dobrze, fajna zabawa jest, po co to zamykaæ
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ  
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Warbirds Center Strona G³ówna  ~  Historyczne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna