Forum Warbirds Center Strona G³ówna
_
Autor Wiadomo¶æ
Strona Glówna WBC ~ Historyczne  ~  Bartel BM-2

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
szymon
PostWys³any: Nie 13 Luty, 2005 18:10  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Jako, ¿e ostatnio wróci³a mi chêæ i wena do kontynuowania modelowania samolotów 3D (modelujê g³ównie polskie samoloty, dlatego, ¿e spitów, messerów, czy amerykañców jest ju¿ du¿o, a polskiej przedwojennej my¶li technicznej jest niewiele) postanowi³em do ka¿dego wymodelowanego samolotu dodawaæ opis i historiê jego powstania. Byæ mo¿e z czasem Szymik poprzesuwa to/lub zmontuje jak±¶ encyklopediê z tego.

Zaczynam od samolotu:

Bartel BM-2
http://republika.pl/szymonkot/BM-2.jpg

Samolot Bartel BM-2 (oznaczony pocz±tkowo jako Bartel M-2; litera M to skrót imienia ¿ony konstruktora) by³ pierwszym polskim samolotem szkolnym, a jednocze¶nie drugim prototypem poznañskiej wytwórni "Samolot". Konstruktorem samolotu, by³ in¿. Ryszard Bartel, szef konstruktorów tej wytwórni. W pracach nad t± konstrukcj± brali udzia³ równie¿ in¿. J. Tesseyre, techn. J. Medewacki oraz in¿. Z.Nowakowski.

W maju 1926 roku przeprowadzono próby statyczne p³atowca. Prototyp powsta³ do¶æ szybko, bo w okresie 6,5 miesiêcy i 7 grudnia 1926 r. zosta³ oblatany przez pilota E.Ho³odyñskiego na lotnisku £awica w Poznaniu. Konstruktor po³o¿y³ specjalny nacisk na standaryzacjê czê¶ci, materia³ów, rozmiaru rur oraz blach, itp - nie spotykan± w innych samolotach tego okresu. Charakterystyczn± cech± tego samolotu - o uk³adzie dwup³ata - jak i innych konstrukcji in¿. Bartela s± identyczne skrzyd³a górne jak i dolne, st±d wynika wiêksza rozpiêto¶æ dolnego p³ata.

Na pocz±tku roku 1927 samolot przechodzi³ próby fabryczne i wykona³ 150 lotów bêd±c 80h w powietrzu. Próby wykaza³y poprawne w³asno¶ci pilota¿owe, lecz wobec mo¿liwo¶ci usprawnienia konstrukcji samolot nie wszed³ do produkcji, lecz s³u¿y³ jako konstrukcja do¶wiadczalna. Na podstawie do¶wiadczeñ i konstrukcji BM-2 powsta³y kolejne samoloty Bartela: BM-4,BM-5 i BM-6.

Konstrukcja i dane techniczne:
Dwumiejscowy samolot szkolny o konstrukcji drewnianej w uk³adzie dwup³ata.

Kad³ub:
O prostok±tnym przekroju i drewnianej konstrukcji, kryty sklejk±. W przedniej czê¶ci kad³uba celem uzyskania do niej dostêpu pokrycie sklejkowe zosta³o zast±pione stalowymi rurami i pokryte arkuszami blachy. Kabiny otwarte os³oniête wiatrochronami. Przednia kabina - ucznia, tylna - instruktora. Fotele dostosowane do spadochronów siedzeniowych, wyposa¿one w tablice przyrz±dów. Nad kad³ubem piramidka do której zamocowany by³ p³at. Podwozie klasyczne, amortyzowane sznurem gumowym.

P³at:
Prostok±tny, dwud¼wigarowy, drewniany - kryty od do³u sklejk±, a od góry p³ótnem. P³aty usztywnione ciêgnami oraz zastrza³ami. Lotki na ca³ej d³ugo¶ci p³ata kryte p³ótnem. Profil skrzyd³a opracowany przez samego konstruktora. Skrzyd³a górne i dolne identyczne i wymienne pomiêdzy sob±. Statecznik pionowy i poziomy spawane z rur stalowych, kryte p³ótnem. Sterowanie lotek i sterów linkami.

Silnik:
9-cylindrowy, ch³odzony powietrzem, gwiazdowy Salmson 9AC i mocy 120KM. £o¿e z rur stalowych mocowane do przegrody ogniowej na przegubach Cardana. Zbiornik paliwa 120l, oleju 20l.

Rozpiêto¶æ:11,77m
D³ugo¶æ:7,80m
Wysoko¶æ: 3,08m
Powierzchnia no¶na:28,6m2
Ciê¿ar w³asny: 695kg
Ciê¿ar u¿yteczny: 275kg
Ciê¿ar ca³kowity: 970 kg
Prêdko¶æ maksymalna: 128km/h
Prêdko¶æ przelotowa: 100km/h
Prêdko¶æ minimalna: 65km/h
Wznoszenie: 2,9m/s
Pu³ap: 4000m
Zasiêg: 320km
Zu¿ycie paliwa: 34l/h.

Literatura:
A.Glass "Polskie konstrukcje lotnicze1893-1939"
Plany modelarskie "Samolot Bartel"

_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
Reklama
+bot
:)
PostWys³any: Pon 13 Maj, 2024 07:47 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
laxtsc
PostWys³any: Nie 13 Luty, 2005 18:51  Odpowiedz z cytatem
Go¶æ





Dywizjon:

Nick w LFS:

szymon napisa³(a):
A.Glass "Polskie konstrukcje lotnicze1893-1939"
Plany modelarskie "Samolot Bartel"


Do tego okresu zaliczaja sie prototypy powstale przed samolotem braci Wright czy jak ? Smile
Powrót do góry
 
 
szymon
PostWys³any: Nie 13 Luty, 2005 19:46  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 989
Sk±d: Pilica
Dywizjon:
303 Ko¶ciuszkowski
Nick w LFS:

Taki jest dok³adnie tytu³ tej ¶wietnej ksi±¿ki Glassa niestety ju¿ nie wznawianej i pewnie ciê¿kodostênej.

Pierwsza wzmianka o locie w polsce pochodzi z 1832 roku z "Dziennika podró¿y do Tatr" Seweryna Goszczyñskiego. Pisze, ¿e góral z zbudowa³ skrzyd³a na których skoczy³ z dachu domu i wyl±dowa³, potem skoczy³ ze ska³y i po³ama³ nogi. Wg Goszczyñskiego prace nad skrzyd³ami prowadzi³ równie¿ rze¼biarz i kowal z Gliczarowa k. Bia³ego Dunajca.

Kolejna próba lotu w Polsce to dzie³o cie¶li Jana Wnêki z Kaczówki ko³o D±browy Tarnowskiej. Zbudowa³ on skrzyd³a, tzw. "lota", ze sklejki obci±gniête p³ótnem nasyconym warzonym olejem. W latach 1867-1869 wykona³ podobno kilka lotów/skoków z wie¿y ko¶cielnej w Oporaszkowie. Jednak nie wiadomo czy by³y to loty, czy skoki spadochronowe. W 1869 wykona³ nieudany skok i siê po³ama³ Sad

Ciekawe s± równie¿ dwa projekty Smag³owskiego i Hryszkiewicza. Ale to tylko projekty

Najwiekszy wk³ad w pocz±tki lotnictwa ma niew±tpliwie S. Drzewecki. Sformuowa³ on warunki lotu szybowca i samolotu - wspó³cze¶nie z innymi uczonymi tego pionierskiego okresu. Sformuowa³ równie¿ teoriê ¶mig³a z której skorzytali bracia Wright! Robi³ to w latach 80 i 90 XIX wieku.

W 1896 pozytywne wyniki lotu uzyska³ Tañski na swoim szybowcu.

Pewnie dlatego taki tytu³ wyvbra³ Glass Smile
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Stra¿ Po¿arna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
¦l±ska Galeria Fotografii Po¿arniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora  
 
laxtsc
PostWys³any: Nie 13 Luty, 2005 21:54  Odpowiedz z cytatem
Go¶æ





Dywizjon:

Nick w LFS:

Jak zwykle - Polak wymysli, reszta ukradnie Wink
Powrót do góry
 
 
Al
PostWys³any: Pon 14 Luty, 2005 00:05  Odpowiedz z cytatem
sier¿ant


Do³±czy³: 01 Sty 1970
Posty: 353
Sk±d: Poznañ
Dywizjon:
302nd POLISH SQ
Nick w LFS:

Polak wymy¶li, inni zrobi± w³a¶ciwy u¿ytek Smile
_________________
F/Lt -al--- from 302nd Polish Squadron "Poznañski"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email  
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz nastêpny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Warbirds Center Strona G³ówna  ~  Historyczne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna