Forum Warbirds Center Strona Główna
_
Autor Wiadomość
Strona Glówna WBC ~ Historyczne  ~  RWD-22

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
szymon
PostWysłany: Pią 07 Lipiec, 2006 11:28  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:

RWD-22

[EDIT] Nowe renderki- tez efekt wolnego weeku

www.republika.pl/szymonkot/RWD_22_Perspektywa.jpg
www.republika.pl/szymonkot/RWD_22_woda.jpg[EDIT]



www.republika.pl/szymonkot/RWD-22.jpg
www.republika.pl/szymonkot/RWD-22_2.jpg
www.republika.pl/szymonkot/RWD-22_3.jpg

I jeden komiksowy render Smile z wykorzystaniem renderera Penguin Smile

http://www.republika.pl/szymonkot/RWD-22_comic.jpg

Cały czas staram się szlifować swoje modele 3D, a teraz jak Flamingo jest szybszy w renderingu to ma sens. No i wreszcie dodałem trochę "enwajromentu" do renderów.

Rys historyczny

W ostatnich miesiącach 1938 r. inżynierowie S.Rogalski i A, Anczutin opracowali w DWL na Okęciu projekt wstępny dwusilnikowego pływakowego wodnosamolotu treningowego i rozpoznawczo-torpedowego. Według pierwszego projektu samolot mial mieć rozpiętośc 15,20 m i ciężar całkwoity 3000 kG, napęd miały stanowić dwa silniki Argus As-10 po 240 KM każdy.

Drugi projekt przewidywał rozpiętość 17,00 m, ciężar całkowity 3750 kG i użycie silników Walter Minor 12 JMR po 350 KM każdy. Aby spełnić wymagania Kierownictwa Marynarki Wojennej, opracowano następny projekt o rozpiętości 18,00 m, ciężarze całkowitym 4300 kG (maksymalnie 4620 kG), o dwóch silnikach G-1620 bis "Mors-II" po 400 KM. Po przyjęciu tej wersji przez

Kierownictwo Marynarki Wojennej na wiosnę 1939 r. przystąpiono do opracowywania projektu konstrukcyjnego pod kierownictwem inżynierów L. Dulęby i A. Anczutina.

W lecie 1939 r. wykonany został model aerodynamiczny RWD-22 i rozpoczęto jego badania w Instytucie Aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej. Wytwórnia otrzymała w lipcu 1939 r. od LOPP (fundacji Związku Właścicieli Piekarń) 150 tyś zł na rozpoczęcie prac nad prototypem. Wybuch wojny we wrzesniu 1939 r. przerwał te prace. Prototyp miał być zbudowany w 1940 r. Kierownictwo Marynarki Wojnnej zamierzało zamówić 12 samolotów RWD-22.

Rozważana była tez możliwość budowy lądowej odmiany samolotu, rezerwując dla niej oznaczenie RWD-24. Przewidywano użycie silników Gnome-Rhone Mars po 700 KM.

Konstrukcja ciekawa. Zwrócić uwagę warto na doskonały aerodynamiczny kształ zbliżony do PZL "Łosia". Prawdopodobnie po wejściu do służby tylne stanowisko dostało by osłonę z pleksi taką jak w "Łosiu", lub zamykaną jak w "Wilku"/"Lamparcie" pewnie ze zdwojonymi karabinami oraz doszło by dolne stanowisko, takie jak w "Łosiu" lub kołyska strzelecka chowana do kadłuba jak w "Sumie". Jednak prędkość maksymalna wydaje się za niska, ale za to wznoszenie jest na przyzwoitym poziomie.

Można sobie również wyobrazić atak torpedowy na Schleswig-Holstein'a we wrześniu 1939 roku ostrzeliwującego Gdańsk w wykonaniu RWD-22 stacjonujących w Pucku.

Konstrukcja

Trzymiejscowy wodnosamolot treningowy, patrolowy i rozpoznawczo-torpedowy, konstrukcji mieszanej, o układzie dwusilnikowego wolnonośnego dolnopłata z pływakowym podwoziem.

Kadłub

Kratownicowy , spawany z rur stalowych, przednia część kryta sklejką, tylna płótnem kładzionym na oprofilowanie z listew drewnianych. Oszklony przód zawierał kabinę strzelca-obserwatora (a zarazem bombardiera), wyposażoną w 1 k.m. Kabina pilota dwumiejscowa z możliwością zamontowania drugiej sterownicy dla instruktora.Górne, tylne stanowisko strzelca-radiotelegrafisty - otwarte z 1 k.m. na obrotnicy. Wyposażenie samolotu miał stanowić aparat fotograficzny, radiostacja i radionamiernik goniometryczny. Pływaki drewniane z 7 grodziami wodoszczelnymi. Nogi pływaków kroplowe, spawane ze stali nierdzewnej miały stanowić integralne zbiorniki paliwa. Była to analogia do rurowych dźwigarów w samolotach Bohm-Voss, spełniających podobną rolę.

Płat


Trapezowy, trójdzielny, drewniany, dwudźwigarowy, kryty sklejką. Lotki szczelinowe i klapa krokodylkowa biegnąca pod kadłubem. usterzenie drewniane kryte sklejką. Usterzenie pionowe podwójne.

Uzbrojenie

2 k.m. ponadto w kadłubie i pod kadłubem wyrzutniki na 24 bomby po 12,5 kG lub 4 bomby po 100 kG lub jedną torpedę 750 kG.

Silniki

Dwa, chłodzone powietrzem, siedmiocylindrowe gwiazdowe PZL G-1620 bis Mors B o mocy nominalnej 430 KM przy 2000 obr/min, mocy startowej 470 KM. Łoża spawane z rur stalowych. Osłony silników pierścieniowe NACA. Śmigła metalowe przestawialne Hamilton-Standard. Pojemność zbiorników paliwa normalna 550l, maksymalna 1200l. Przewidywano możliwość zastosowania silników Pratt-Whitney Wasp-Junior 8B po 400 KM.

Dane techniczne

Rozpiętość: 18,00 m
Długość: 13,80 m
Wysokość: 4,20 m
Powierzchnia nośna: 40,00 m2
Ciężar własny: 2600 kG
Ciężar użyteczny: 1700 kG (2020 kG dla wersji torpedowej)
Obciążenie powierzchni: 108 kG/m2
Obciążenie mocy: 5,6 kG/KM
Prędkość maksymalna: 290 km/h
Prędkość przelotowa: 250 km/h na 1500 m
Prędkość minimalna: 93 km/h
Wznoszenie: 4,8 m/2
Pułap: 5500 m
Zasięg 1100 km (maksymalny 2530 km)
Zużycie paliwa: 210 l/h


A.Glass "Polskie konstrukcje lotnicze1893-1939"
L. Dulęba A.Glass "Samoloty RWD"
A. Morgała "Samoloty w polskim lotnictwie morskim"
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl


Ostatnio zmieniony przez szymon dnia Nie 21 Październik, 2007 10:48, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
Reklama
+bot
:)
PostWysłany: Pią 19 Kwiecień, 2024 07:04 

reklama

Agencja Interaktywna

Powrót do góry
yivan
PostWysłany: Pią 07 Lipiec, 2006 12:37  Odpowiedz z cytatem
sierżant


Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 344
Skąd: Piaseczno
Dywizjon:

Nick w LFS:

mozesz z etgo rwd wyrendrowac sama siatke oraz normalnie dac zblizenie na silniki? :>
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
 
szymon
PostWysłany: Pią 07 Lipiec, 2006 12:53  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:

Rzutnia z siatką:

www.republika.pl/szymonkot/Rzutnia.jpg

Silnik:

www.republika.pl/szymonkot/Silnik.jpg
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
koziol-
PostWysłany: Pią 07 Lipiec, 2006 13:42  Odpowiedz z cytatem
Gość





Dywizjon:

Nick w LFS:

A ty to robisz w 3d studio ?
Powrót do góry
 
 
gratz
PostWysłany: Pią 07 Lipiec, 2006 15:22  Odpowiedz z cytatem
sierżant


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 386
Skąd: N'tyszol
Dywizjon:

Nick w LFS:

A ładna maszynka, tylko coś nieładnego jej się dzieje z kadłubem w miejscu gdzie się zaczyna kabina pilota i (mniej) tam gdzie jest tylny strzelec. I beczki na pirsie poustawiaj bo przyjdzie szkwał i powpadają do wody Smile

I uwaga do enwajenmentu - gdybyś na wodę nałożył troche falowania (w 3dsmax to np. noisem można) to by realistyczniej wyglądała tam gdzie go wyciągają na brzeg. Bo teraz jest linia jakby żyletką odciął. Na wodę możesz też dać trochę bump-mapy i dołożyć reflections, niedużym nakładem roboty obrazek dostanie sporego kopa.
_________________
No i dobrze, fajna zabawa jest, po co to zamykać
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
 
szymon
PostWysłany: Pią 07 Lipiec, 2006 18:13  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:

@Kozioł - nie robię w 3Dsie robię w Rhinocerosie 3D (cały pakiet z Flamingo, Bongo i Penguinem -> do renderów)

@Gratz - ach te beczki to robole w porcie tak rozwalili. A co do wody, to ten szczegół jeszcze muszę dopracować. Przy kabinie pilota i strzelca robi się takie załamanie, za ostre przejście między jednym segmentem a drugim i muszę sobie tam interpolować jakąś pośrednią wręgę, to się wyrówna.
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
szymon
PostWysłany: Nie 21 Październik, 2007 10:48  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:

[EDIT] Nowe renderki- tez efekt wolnego weeku

www.republika.pl/szymonkot/RWD_22_Perspektywa.jpg
www.republika.pl/szymonkot/RWD_22_woda.jpg
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
sid---
PostWysłany: Nie 21 Październik, 2007 10:54  Odpowiedz z cytatem
Zen


Dołączył: 17 Lis 2003
Posty: 1673
Skąd: Tychy
Dywizjon:
=PFT=
Nick w LFS:

Szymon! Fajne to...
Ja jednak wolałbym zobaczyć Cię na IL'e Very Happy
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
 
szymon
PostWysłany: Nie 21 Październik, 2007 13:39  Odpowiedz z cytatem
senior pilot


Dołączył: 01 Sty 1970
Posty: 989
Skąd: Pilica
Dywizjon:
303 Kościuszkowski
Nick w LFS:

Bosze ten też już ma rax-o-iłoze Smile wszędzie iły widzi.

Pojawię się pojawię ale na razie to mieszkam na dwa domki w związku z nową pracką. I mojego stacjonarnego kompa z szybkim netem mam tylko w weeki, a na co dzień laptka z blueconnectem i iłka mi toto nie pociągnie Sad
_________________
Hell Hath No Fury Like A FireFighter

Ochotnicza Straż Pożarna Pilica
www.osp.pilica.com.pl
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej
www.sgfp.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Warbirds Center Strona Główna  ~  Historyczne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Powered by phpBB 2.x.x:WBCModv0.2 and NoseBleed vWBC


Agencja Interaktywna